marlies.reismee.nl

Het verhaal bij Antarctica

Dag allemaal,

Heb echt even moeten bijkomen van de indrukwekkende reis naar Antarctica. Veel mensen hebben al de foto´s gezien en het is leuk om te zien dat iedereen zoveel interesse heeft. Heb een tijdje nagedacht over hoe ik kort en krachtig kan vertellen hoe Antarctica is, maar dat lukt gewoon niet. De foto´s spreken voor zich en ik dacht ik vertel gewoon 1 of 2 dagen van het geheel, zodat jullie een beeld krijgen van hoe het gaat.

De dag begint elke ochtend om 7.00 uur met ¨good morning friends and neighbours¨ door de luidspreker. Tijd om wakker te worden. Half 8 ontbijt en meestal rond 9.30 uur 1e landing. Dat is als je van het schip afgaat in Zodiac´s of in mijn geval ervoor kiest om te gaan kayakken. Bij elke landing had ik de keus en dat was soms best lastig. Kies ik voor die pinguinkolonie of kies ik voor een ongelovelijk mooie tocht over het water? Uiteindelijk heb ik 50-50 gedaan. Als ik besloot om te gaan kayakken, dan trek je een drysuit aan. Dat houdt je droog als je in het water valt, want is bij de armen en nek afgesloten in voor de rest 1 geheel. Voor een landing kleed je je vooral heel erg warm en in lagen, want dan kun je altijd nog iets uittrekken.

Je moet door een speciaal bad als je antarctica opgaat en daarna afkomt. Zo zijn ze er zeker van dat je geen ziektes, bacteries etc meeneemt aan land. Ook zijn ze erg voorzichtig met tissues etc. Je mag absoluut niks achterlaten daar. Dat is bijna gelukt, op de zonnebril van Xander na dan...

De ochtend in een kayak is altijd een tocht en meestal ga je op zoek naar wildlife. Dat betekent walvissen, zeehonden, pinguins en soms vogels. Verder geniet je van de natuur om je heen. De gletsjers, het zeeijs, de ijsbergen. Zo is het een paar keer voorgekomen dat er opeens op anderhalve meter afstand een zeehond aan de oppervlakte kwam om gedag te zeggen. De eerste keer best eng, maar daarna een geweldige ervaring. Ook walvissen van 15 meter, waarvan de begeleiding me had verzekerd dat ze niet omhoog komen om adem te halen daar waar ik net met mijn kayak uithang. Gelukkig!

Als ik niet ging kayakken dan deed ik een landing in een zodiac boot wat meestal 2 uur cruisen in de zodiac is op zoek naar wildlife en 2 uur landing op antarctica met de mogelijkheid om een kleine berg te beklimmen en door de sneeuw naar beneden te glijden (mijn specialiteit), te wandelen tussen pinguins en gewoon alles van heel dichtbij mee te maken.

Na de ochtendlanding was het tijd voor de lunch die altijd net als het avondeten uit 3 gangen bestond. Echt aan eten geen tekort, aan beweging wel, dus tja... Ondertussen vaart het schip een paar uur verder en kom je uit op een nieuwe plaats waar ´s middags hetzelfde ritueel plaatsvindt. In totaal hebben we 6 dagen landingen kunnen maken. Op dagen dat er geen landing mogelijk is omdat we aan het varen zijn worden er lezingen gegeven. Over pinguins, zeehonden, walvissen, maar ook over b.v fotograferen op de zuidpool. Dat met al het sneeuw, ijs, bijzonder licht etc best lastig is. De beste tips waren shoot a lot en be prepared. Je wilt niet dat je zonder batterij zit als net die walvis naast je boot gedag komt zeggen.

En verder, ´s avonds eten we laat en hangen we in de louche of bar. Mijn verjaardag is heel uitgebreid gevierd dankzij mijn nieuwe amerikaanse en engelse vrienden die me 32 uur of fun hebben gegeven. Het was de reis van mijn leven!!

Voor de geinteresseerden nog een paar feitjes over Antarctica:

- Antarctica is groter dan Europa.

-De koudste temperatuur ooit gemeten op aarde was in Vostok (onderzoekstation) en was -89 graden op 21 july 1983

- de grootste gletsjer van de wereld ligt op oost antarctica en is 96 km breed en 400 km lang.

- de grootste ijsberg die ooit is afgebroken van een gletsjer is 294 km lang en 37 km breed.

- Antarctica heeft geen permanente bewoners, alleen onderzoekers die soms voor meerdere jaren in een onderzoeksstation verblijven.

Mijn hoogtepunten:

- het passeren van de zuidpoolcirkel

- camperen op de zuidpool

- Lemairekanaal bij zonsondergang!!

- zuidpooldip

- kayakken tussen de zeehonden en ijsbergen

- pinguins, zeehonden en walvissen op 2 meter afstand

-32 uur fun! Of eigenlijk 15 dagen fun...

Vanaf nu ga ik weer omhoog langs de grens van Chili en Argentinie en hou jullie op de hoogte!

xx marlies

Reacties

Reacties

Yvonne

Leuk om je verhaal er bij te lezen. Moet echt geweldig zijn.
Heb gehoord dat je had gebeld. Jammer dat ik je gemist heb. Was leuk met een crisis bezig. Want dat gaat hier gewoon door.

Heel veel plezier. Op naar de volgende mooie kiekjes, maar of die Antarctica kunnen evenaren betwijfel ik.

Groetjes Yvonne

Tinus*

Leuk te lezen hoe je dagen er hebben uitgezien, veel boeiender als mijn gemiddelde dag ; ) met een hoogtepunt daargelaten (alleen weet ik me die niet 1,2,3 te herinneren). Spreek je snel weer, en geniet weer verder....
knuffels, Martine

Ria Dennenbroek

Hoi Marlies wat een geweldig reisverhaal heb ik gelezen via Sandra's d'r Hyves en prachtige foto's, vanaf nu ga ik je verder volgen hoor. Wat een bofkont en durfal ben jij, petje af ik wens je nog veel plezier maar dat zal wel lukken als ik je belevenissen lees. Groetjes van Ria (mams van San)

bert

wauw

Robert Meijer

Hoi Marlies,
Ik ben de partner van jouw (ex) collega Christiaan bij Doras. Zoals je weet heb ik deze reis ook gemaakt samen met mijn vader, vlak nadat jij bent terug gekomen. Onze reis was iets korter maar even indrukwekkend! Leuk om het via jouw weblog weer mee te beleven. Je hebt wel bijzonder mooi weer gehad als ik zo jouw prachtige foto's bekijk. Helaas kan ik ze niet 'kopiëren' omdat de resolutie te laag is. Ik ben nu bezig aan ons digitaal fotoalbum en had graag een paar pagina's aan jouw reis willen besteden... (onder bronvermelding natuurlijk, ha,ha,ha). Enfin, zo te zien beleef je nog veel meer leuke dingen. Geniet er maar van, je hebt er hard genoeg voor gewerkt. Wij zijn erg trots op je dat je dit allemaal onderneemt en horen de verhalen graag nog een keertje live. Take care en be aware! Groeten en zoen van Chris, Robert

tiny

hallo hier ben ik weer een keertje zoals je al van Sandra hebt gehoord is jullie team afgelopen zondag met 1 punt verschil kampioen geworden en aanst.zondag is de laatste wedstrijd in de sporthal de waterakkers en daarna gaat het team daar eten met z'n allen en dan zit het zaal seizoen er op .als ik het goed heb is ook dames 2 en Heren 3 en de B 1 en B 2 kampioen geworden dus dat heeft de vereniging weer heel wat bloemen gekost en ook heeft Inge Dinkgreve een Dochter gekregen en ze heet Gianella zo dat was de vereniging zo gaat Anneke Hans Sandra morgen naar Ajax tegen olympic Marseie volg je dat daar een beetje of lees je helemaal geen sport krantje .zo nu over je vulkaan wat een hoogte om te lopen zeg als je een ski piste op gaat met een lift is dat ook die hoogte nou en om dat te lopen pf pf ik neem mijn petje af hoor maar het is wel goed voor je lijn hoor Marlies mis je nog geen droppies Marlies dat hoor je meestal van mensen die een poosje weg zijn ,voor de rest heeft Nick nog steeds al zijn voetbal wedstrijden gewonnen erg leuk om te zien het weer word hier steeds beter de krokussen en narcissen staan in volle bloei dus dan weet je wel hoe het hier is. zo ga nu even de was weg strijken gr tiny

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!