marlies.reismee.nl

Panama

Het is een jaar geleden, maar ik ben terug! Voor 1 maand zit ik in Panama en Costa Rica. Daarna begin ik mijn nieuwe baan bij HVO Querido in een daklozenopvang.

Heb anderhalve week om alleen rond te reizen door Panama en daarna sluit ik me aan bij een georganiseerde groepsreis door Costa Rica.

Direct bij aankomst krijg ik alweer dat lekkere gevoel. Het is warm, de mensen zijn vriendelijk, doch op het vliegveld wat opdringerig en spreken Spaans. Ik heb me totaal niet voorbereid, maar al snel pak ik het weer op en kan ik me verstaanbaar maken.

In Panama City brengt Mario, of zoals hij zichzelf noemt Supermario me naar het Hostel. Daar krijg ik weinig uitleg. Pak maar bus 2 naar Casco Viejo, dan een stukje wandelen naar de vismarkt, dan de bus naar Panama Viejo en dan terug naar huis. Zo gezegd, maar dus niet zo gedaan...

Bus 2 kon ik vinden. Maar ze noemen de bussen hier niet voor niets Diablos Rojos (rode duivels). Het is een hel om erin en eruit te komen. Maar ik ben al enigszins getraind en wurm mezelf erdoor. Tot Allbrook gaat het goed. Op de terugweg pak ik vermoedelijk de verkeerde bus en kom ik in een gebied die ze absoluut afraden voor toeristen. In de bus voel ik me veilig en besluit te blijven zitten totdat ik weer in veilig gebied ben. Als ik daar ben stap ik uit, maar heb ik geen idee waar ik ben. Dan blijk ik bij toeval naast de vismarkt te zijn uitgestapt. Erg leuk om rond te lopen en al die verse vis te zien liggen, maar met iedereen die me aanstaart durf ik nog niet mijn camera te pakken. Na een stukje lopen zit ik in Casco Viejo waar de president woont. Op een uitkijkpunt ontmoet ik een Japans meisje en samen verkennen we ´s middags de buurt en lunchen we. Zij vertrekt de dag erna weer terug naar huis. Het is machtig om te zien hoe alle schepen wachten in de rij om het panama kanaal op te mogen. Ze moeten door de sluizen van Miraflores waar ze soms een dag of meer op moeten wachten. Dat scheelt wel een heel stuk varen. Het is de enige manier om van de Pacifische kust naar de Caribische te komen zonder om een heel continent te varen.

De dag erna bezoek ik de sluizen van Miraflores. Dat is echt heel indrukwekkend. Er zijn 2 sluizen en daar passen enorme vrachtschepen en cruiseschepen in. Het is een hoogtepunt voor de bezoekers van de sluizen, maar ook voor de mensen op de boot. Hoop dat de foto's de sfeer goed weergeven.

Dan besluit ik naar de eilanden van San Blas te gaan in de Caribische kust. Die zijn van de Kuna gemeenschap. Ik ga naar het eiland van Toni. Het is een bounty-eiland van 80 meter doorsnee ongeveer. En.. ik blijk de enige toerist te zijn. Het eiland is voor mij!! Haha. De mensen die er werken zijn heel aardig en ik ben 3 dagen gebleven. Hercidio mijn gids/aanspreekpunt op het eiland is erg vriendelijk net als iedereen eigenlijk. Ik lees veel, snorkel, zwem en bezoek de familie van Hercidio op een ander eiland en 's avonds spelen we dammen en leer ik Kuna taal.

Nu ben ik terug in Panama City en mis ik het eiland al. Maar morgen ga ik naar andere eilanden die Bocas del Toro heten en daar verder genieten tot ik me dinsdag bij de groep in Costa Rica aansluit.

Reacties

Reacties

willy

Het eerste verslag klinkt goed. Zie graag het vervolg.

katja

He Marlies,

Super dat je weer op reis bent. Zie je volgende verslag wel weer!

Tinus*

Oh, wat heerlijk....ik geniet mee hier ver weg ! Voor later succes met de lange busreis....hoop later weer van je te horen.

Cindy

Hoi Marlies, wat een leuk verhaal. Ik zie het helemaal voor me (en de foto's gaan ook vast helpen maar die ga ik nu bekijken). Heel veel plezier daar verder, ik blijf je volgen op je site!

Robert en Chris

Hoi lieve Marlies, wij genieten weer van je verslag! Wat kan je het toch leuk beschrijven. Ik zie het helemaal voor me. Wij vinden ook wel weer dapper van je dat je dit soort zaken ook alleen onderneemt. Je bent een kanjer. Geniet van alles en neem het goed in je op. Wij blijven je zeker volgen. Dikke knuffels, Robert en Chris XX XX

Marly

Wouwie, wat een eiland, daar ga je toch niet meer weg!! Hoe gaaf, helemaal prive echt ongeloofelijk, en wat geinig, het zusje van Zwelgje :) wat heb je die ook goed op de foto gekregen, tja, kan ook niet anders he, waarschijnlijk cola verslaafd?!

Heel veel plezier nog, enne....tot in november? ;)
X

Ria Dennenbroek

Hoi Marlies ik wist niet dat je weer weg was.
Ik vind het zo stoer van je zo alleen op stap te gaan, maar ja je hebt al de nodige ervaring he? Je verslag is weer erg leuk en de foto's vertellen genoeg. Ik wens je nog een heel plezierige en velige reis, groetjes Mams en paps van Sandra

Cora en Andre

Hallo Marlies wat een geweldig verhaal en wat een mooie foto s. Wij hebben nu regen en als ik je verhaal lees krijg je zin om te gaan reizen. Leuk je zo te volgen op je trip. Verder is alles oke in Amsterdam groetjes je buurtjes doeiiiiiii

Claudia

Nou snap ik dat je niet reageert om mijn smsjes, je zit weer in het buitenland. Super, geniet er maar van.
En nog gefeliciteerd met je nieuwe baan.
Groetjes, Claudia

Sandra

Weer een super verhaal.
Wij wensen je nog een fijne reis toe.
Ga even je foto's bekijken.

groetjes
SAN

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!